Obserwatorzy

czwartek, 12 kwietnia 2012

Jak można ozdobić butelkę techniką decoupage - tutorial


Chciałam Wam dziś pokazać jak można ozdobić butelkę techniką decoupage, mam nadzieję ze tutorial będzie dość jasny i czytelny :)
Potrzebne będą :
  1. butelka szklana (obojętnie jajka, mała duża w ciekawym kształcie albo i zwyczajnym) 
  2. pędzelek z gładkim włosiem średni
  3. klej do decoupage,u ( ja używam kleju z werniksem)
  4. motyw jaki chcemy przykleić (  do wyboru :serwetka, papier ryżowy, wydruk lub gazeta
  5.  farba akrylowa biała
  6. nożyczki
  7. zapalniczka
  8. medium do spękań dwuskładnikowe
  9. cienie do powiel lub porpolina albo inny wypełniasz spękań 
  10. grunt do szkła
  11. szmatka
  12. lakier w sprayu 
  13. rozpuszczalnik z terpentyną   
  14. (Przyda się suszarka do włosów)- nie wymagane
Najpierw myjemy nasza butelkę dokładnie. Zrywamy pod wodą naklejki jakie na niej były myjemy w środku ewentualne pozostałości trunków i suszymy. Następnie pokrywany dokładnie całą butelkę gruntem do szkła aby można było swobodnie pracować na śliskiej powierzchni butelki, i po całkowitym wyschnięciu malujemy butelkę białym akrylem. 

 W czasie gdy butelka schnie wycinamy  motyw jaki chcemy na niej umieścić, ja zdecydowałam się na starą gazetę niemiecką gdzieś kiedyś znalazłam w komodzie...


Ja brzegi gazety aby wyglądały na stare przypaliłam zapalniczką :) do dalszej pracy oprócz
motywu potrzebny nam jest teraz klej do decoupage-u i  pędzelek. 

 Jeśli wybraliście motyw tak jak ja z gazety albo wydruk posmarujcie go najpierw obficie klejem od wewnętrznej strony i butelkę w miejscu gdzie go nakleicie też, ja używam kleju z werniksem  dość mocno klei ale jeśli macie zwykły klej do serwetek to może być za słaby, wtedy lepiej zastosować taki jak ja.  Jeśli na Wasz motyw wybraliście serwetkę  to wycięty motyw po przyłożeniu do butelki gładzimy delikatnie pędzlem z klejem  (uważając aby serwetka się nie zmarszczyła i nie porwała) od środka do krawędzi motywu. 

 Przyklejony motyw pokrywany jeszcze klejem z 2 razy aby mieć pewność że się nie odklei i nie będzie odstawał od butelki.


Jeśli wszystko ładnie nam się już przykleiło i wyschło, przyszedł czas na pokrycie motywy werniksem postarzającym STEP 1, ja używam do tego bursztynowego werniksu idea, który lekko żółknie w czasie schnięcia, a schnie bardzo długo bo aż  6-8 godzin zanim można nałożyć werniks pękający Step 2 .




Werniks nakładamy pędzelkiem najlepiej nie zmieniając kierunku nakładania np. od góry do dołu.
Teraz trzeba uzbroić się w cierpliwość i podstawić pracę na minimum 6 godzin aby werniks postarzający wyschną.
(Werniks ten trzeba zmywać z pędzla rozpuszczalnikiem z terpentyną)
Po upływie tego czasu nakładamy werniks pękający.

Suchym pędzelkiem najlepiej w przeciwnym kierunku jak poprzednią warstwę werniksu postarzającego np. od dołu do góry. Możemy teraz pozostawić nasza butelkę i czekać aż podczas schnięcia pojawią się spękania, ja jednak polegam na innej metodzie, a mianowicie suszę suszarką, wtedy spękania pojawiają się o wiele szybciej, ale pracę i tak trzeba pozostawić na minimum 12 godzin aby wyschła zupełnie. 
Tak wygląda spękania na butelce -
Gdy werniks jest już całkowicie suchy możemy spękania wypełnić porpoliną albo cieniem do powiek, ja użyłam cienia, a konkretnie dwóch kolorów średnio jasnego, a potem ciemnego. Cienie nakładamy szmatką wcierając w spękania delikatnie, a nadmiar ścierając z  powierzchni butelki  nie powinno być z tym problemów :)
tak wygląda butelka po wtarciu jasnobrązowego cienia
Od doły przyciemniłam spękania najciemniejszym cieniem
Gdy uzyskamy już pożądany efekt i wypełnimy spękania, trzeba butelkę zabezpieczyć i najlepiej  jest delikatnie spryskać lakierem w sprayu ( lakierując pędzlem można rozmazać wtarty proszek) , czynność tę powtarzamy  kilkakrotnie, mówi się że od 1- 100 razy w zależności jaki efekt chcemy uzyskać i czy motyw już nie jest wyczuwalny pod palcami, a butelka zupełnie gładka :) 
 Tak wygląda moja butelka, lakierowałam ją hmmm nie liczyłam ale sporo razy i trwało to ładnych kilka dni ... 
Ale myślę że było warto :)


15 komentarzy:

  1. Rewelacja!! Butelka wygląda super:):)

    OdpowiedzUsuń
  2. Pięknie to pokazałaś :) ciekawy pomysł z tą nadpaloną gazetą.

    OdpowiedzUsuń
  3. o cholercia...też tak chcę!!!!!!!!

    OdpowiedzUsuń
  4. o cholercia...też tak chcę!!!!!!!!! :)

    OdpowiedzUsuń
  5. piękne spękania...mi nie wychodzą :(...dziękuję za oddany głos na moją pracę w majówce u Moniśki...pozdrawiam i zostaję na dłużej

    OdpowiedzUsuń
  6. W końcu znalazłam , jasny instruktaż " krok po kroku"....


    :)

    OdpowiedzUsuń
  7. bardzo fajny sposób będę robiła taką butelkę w szkole na technikę ;) POZDRO. xD

    OdpowiedzUsuń
  8. Wow świetny pomysł!! a butelka przepiękna, dzięki za kursik :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Doskonałe! Jakie są +/- koszty tego wszystkiego (kleje itp)?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. klej waha się w granicach 8 - 16 zł, 2 rodzaje medium do spękań step 1 i step 2 ,koszt około 50 zł, farba akrylowa biała około 5 zł, chusteczki lub motyw z gazety to grosze... no ale trzeba pamiętać że te wszystkie rzeczy starcza nam na wiele przedmiotów do ozdobienia :)

      Usuń
  10. Prześliczna butelka! Może kiedyś sama spróbuję zrobić :))
    Dziewczyny, jeśli któraś jest z Gniezna i chciałaby potrenować to dysponuję ogromną ilością różnych ozdobnych butelek :)) ( prowadzę pub i co tydzień wyrzucam kilkadziesiąt małych, dużych, w nietypowych kształtach) oczywiście oddam wszystkie za darmo :)) jak coś to pisać!

    OdpowiedzUsuń
  11. DOBRY TUTORIAL. NIE WIEDZIALAM ZE MOZNA UZYWAC CIENI ZEBY WYPELNIC SPEKANIA, WOW, SUPER POMYSL

    OdpowiedzUsuń
  12. jaki to jest dokladnie lakier w sprayu?

    OdpowiedzUsuń
  13. jaki to jest dokladnie lakier w sprayu?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. najtańszy , błyszczący, przeźroczysty, to niema znaczenia jakiej firmy , chodź najlepszy byłby jachtowy ale bardzo drogi ....

      Usuń

Popularne posty